Jag vill göra kärlek

Hahahahahahaha jag kan tänka mig vad ni tänker när ni ser titeln..... Idag insåg jag en sak som gjorde något väldigt tydligt för mig och fick mig att se på japanerna som lite mindre märkliga. Jag har ett flertal gånger hört klasskompisar säga "I want to make love" i samma mening som "I want a boyfriend", och jag dör varje gång jag hört det, seriöst..... Och så måste jag förklara för dem att det inte riktigt funkar att säga så och så skrattar de eller blir generade när jag förklarar varför de inte bör säga det. Men som sagt, idag insåg jag varför jag upprepade gånger hört detta glamorösa uttryck.... Det japanska sättet att säga jag älskar dig är "ai shiteru" (あいしてる)och grundformen, att älska, är "ai suru"(あいする). Ai betyder kärlek och suru är verbet att göra. Ja, jag tror att ni fattar grejen. Så, shiteru (eller egentligen shite iru) är en verbböjning man använder när man vill uttrycka att är mitt uppe i en handling eller att man gör något konstant, så översatt till svenska skulle det ju bli "jag gör kärlek". Och de stackars high schooltjejerna vill alla ha kärlek och uttrycker det också. Det blir bara.... fel. Språk är så invecklat ibland men SÅ kul, det öppnar för många intressanta situationer!
 
Den senaste veckan har jag varit lite sådär halvt nedstämd utan någon klar anledning. Jag tror att mycket har att göra med språket, det är svårt att inte kunna kommunicera så bra som jag vill (speciellt med tanke på att jag älskar att prata och uttrycka mig) och det känns ibland som att jag inte lär mig något alls och att allt går så långsamt. Och så säger de ju att runt den tredje månaden så är det vanligt att känna sig nere, omotiverad och även få hemlängtan (vilket jag INTE har fått, inte en ända gång hittills!!). Så just nu försöker jag hålla huvudet högt och fokusera på allt som är bra här och tänka att jag kommer komma ur den här perioden och att jag har så mycket här att vara tacksam över och bara att jag är i Japan, det är häftigt nog! Jag tog mig hit!! 
Så jag har haft några halvsega dagar, men idag var superkuuuuuul alltså, ALLTSÅ. Alla var bara på så bra humör och jag pratade och skrattade massor och vi spelade fotboll vilket var såååå kul och jag var on fire och gjorde mål och vi var fåniga och högljudda och det var VARMT (jag tror att jag bränt mig lite i ansiktet igen. Det var supervarmt när vi var ute och spelade. I NOVEMBER). Jag hoppas att den här dagen bröt det "dåliga mönstret" med lite negativa tankar och omotivation och trötthet, jag känner mig jättebra nu och jag ska försöka ta med mig den här sinnesstämningen imorgon och framöver.
 
Jag har dessutom börjat träna blogilates igen!! Okej, jag vet att ytterst få vet vad, eller vem, blogilates är, så kort sagt så är det en tjej som lägger ut träningsvideor med pilatesträning som är jättenkla att göra hemma och sjukt jobbiga och sjukt effektiva. Tidigare i år tränade jag med hennes videor och efter hennes schema intensivt och jag har saknat det medan jag har varit här, men nu har jag kommit igång igen! Det känns skönt att få ut all extra energi och samtidigt kunna glömma bort allt förrutom det jag just där och då gör och bara känna mig lite bättre. Jag tror inte att jag har gått upp mycket i vikt här men jag har nog inte gått ner, och jag vill gärna hålla mig balanserad. Och med tanke på allt gott som finns här så är träningen nog bra för mig..... 
 
Om två och en halv månad återvänder Sam, utbytisen från Australien, tillbaka till koalorna och cowboysen och efter det kommer jag vara ensam utbytesstudent på skolan. Jag har väldigt blandade känslor över det, men det blir nog kul ändå. Jag kommer dock sakna någon att utväxla menande blickar med under engelskalektionerna, att slösa bort studietid i bibliotek med att prata om konstiga saker med och äta melon bread med varje tisdag. Jag kommer dock ha NOLL ursäkt att prata engelska så min japanska kommer nog utvecklas mer efter det. I don't know. 
 
Jag säger detta hela tiden men tiden går så fort och nu börjar julen närma sig. Jag har hört (och jag såklart räkna ut det själv) att juletiden är en tid då många utbytesstudenter drabbas av hemlängtan men det ska banne mig inte hända mig. Jag har klarat mig finfint hittills! Ganbaru Johanna. GANBARIMASHOU
 
 
FÖRRESTEN, small anouncement: JAG SKA GÅ I SKOLAN PÅ JULAFTON.
over and out 
 
General | |
#1 - - Stina :

waa! Kämpa Johanna! Du har klarat dig såhär långt, ne? :> Och som du säger, DU ÄR I JAPAN <3 Hur amazing är inte bara det? Och. Skola på julafton... Cruel Cruel World :< Ganbareee!!! Fightou! (på min wapanese japanska ;3)

#2 - - Katarina:

Alla har börjat julpynta, jag orkar inte, du missar inget. Thank god att jag slipper vara här under julen i alla fall ;) jag kör fortfarande pilates in case you wanted to know, blev glad när jag läste att du har börjat igen!!!

Svar: Vart ska du under julen???? Polen??
Johanna Wennergrund

Upp