ひさしぶりですね

Heeeeeeeej allihopa! Det var ett tag sedan.....
 
Livet här i Japan flyter på och jag känner att avståndet mellan mig och Sverige ökar i takt med att livet här blir mer och mer vardag och jag kommer mer in i kulturen och språket, och det är nog därför jag inte har skrivit på så länge. Har varit upptagen med att leva här och ja... Well well, here I am! Det har hänt mycket sen jag skrev senast men jag kommer inte lägga upp några bilder ikväll, jag kan dock lova att det kommer senare!!
 
Vad har hänt då? Jag har varit i Fukuoka igen, Japan drabbades av en tyfon, jag har varit på militärfestival, igår vad jag, min värdpappa och värdsyster på spa.... Jag kan börja med tyfonen! Så, ni vet säkert att Japan är ett väldigt naturkatastrof-tätt land och det kommer jordbävningar och oväder lite titt som tätt. Under förra veckan och början av den här veckan svepte en tyfon in över Japan och det blev många översvämngar och människor skadades. Jag hade några oroliga vänner och familjemedlemmar i Sverige men staden jag bor i, Kumamoto, är väldigt säker och drabbas aldrig särskilt hårt av naturkatastroferna. Det regnade och blåste en del, men det var allt... Jag måste erkänna att jag hade hoppats på lite mer oväder (hur dumt det än må låta), det var ju trots allt min första tyfon och då kan man ju tycka att den ska vara lite extra läskig. Men njäe, jag har varit med om värre väder i Sverige! Haha, jag känner mig så fånig för att jag mer eller mindre klagar över att vi klarade oss så bra. xD 
 
Förra helgen (eller var det förrförra?) var jag och värdfamiljen plus av min värdsysters kompisar på en militär"festival" på militärstationen som ligger ganska nära där jag bor. Kumamoto har två militärstationer och jag ser uniformklädda män och kvinnor cykla till jobbet varje dag när jag cyklar till skolan, så de hade en del att visa upp! Jag såg många svartklädda män i fancy bilar och svarta portföljer som såg viktiga ut, fick se många vapen, provade en kvinnlig militäruniform och kollade på en parad där de visade upp alla sina fordon samt militärhelikoptrar och jetplan! Supercoolt! Och eftersom att min värdpappa jobbar inom armén så fick vi lite specialguidning av honom och fick hälsa på en del coola personer. Det regnade mycket under hela dagen men var ändå en väldigt rolig dag, speciellt eftersom jag fick träffa de två tjejerna som jag kom till Kumamoto med! Det var första gången sedan jag kom hit som vi träffades och det var jättekul att få prata igen, nu när det hänt så mycket för oss alla. Utbytesstudenter är nog mina favoritpersoner just nu, bortsett från japaner och mexikanare....
 
Igår var hela familjen i min yngsta värdsysters skola eftersom att de hade sin årliga kulturfestival. Så, festivaler är en big deal i japanska skolor och de har årliga kultur- och sportfestivaler samt något evenemang som skiljer sig från skola till skola. På kulturfestivaler kollar man på uppträdanden som klasserna har förberett (min klass hade snövitshowen), äter mat och är social med folk man inte träffat på några år... Så vi var där och det var jättekul och jag var galet utstirrad, speciellt av eleverna, och fick prata med många nyfikna junior highschool-are och vika och säga hej etc etc etc. Min värdpappa sa hela tiden "okay, introducera dig på japanska!!" så fort vi träffade någon ny människa så jag pratade ganska mycket japanska med olika människor under dagen, och det var jättekul! När vi kom hem därifrån var jag av någon anledning supertrött, jag hade svårt att hålla ögonen öppna och klockan var runt fem. Jag satt på mitt rum och gjorde ingenting alls när min värdpappa kom in och sa "vi drar på spa!", väldigt spontant och väldigt kul. xD Så jag, min värdpappa och Yuki åkte till ett närliggande spa med japanskt bad; onsen (google it), ett rum som var som en bastu men man låg på filtar och chillade, och ett rum som fungerade likadant men det var svalare och där fanns massagestolar och ett mangabibliotek så man kunde ta mangaböcker och läsa. Och golvet var uppvärmt. Vi var där i ungefär 5 timmar och jag sov mycket av tiden, spenderade även kanske 40 minuter i en massagestol och tog ett bad i onsen i slutet. Det var helt magiskt att bada, badet var utomhus och det var pooler med jättevarmt och rykande vatten och de spelade jazzmusik och jag låg och kollade upp i himlen och njöt av att existera och det var ett av de bästa ögonblicken jag har haft här. Helt helt magiskt. 
 
I största allmänhet mår jag jättebra och känner mig genuint lycklig. Jag upptäcker ny japansk musik, provar ny mat, kommer närmre och närmre mina klasskompisar och sakta men säkert så utvecklas språket också. Jag är SÅ glad över att vara här, det är allt vad jag hade hoppats på och ännu mer. Jag vill försöka ha mindre kontakt med Sverige och jag hoppas att ni förstår att jag inte vill dissa eller eller glömma er eller något sådant, ni betyder allt för mig, men nu finns det något annat som också betyder allt och ständigt kräver min uppmärksamhet; ett märkligt litet land med förunderliga människor som jag älskar. Jag skulle kunna skriva i all oändlighet om hur rätt det känns att vara här, men jag tror att ni har förstått mig nu. This is my place.
Ta hand om er allihopa!
xoxo
General | |
#1 - - Söreeeen L:

<3

#2 - - FoF Hammarby:

Vilka härliga trivselkänslor du förmedlar.

#3 - - Katarina:

Mexikanare huh... that ain't discreet at all

Svar: Couldn't resist xD
Johanna Wennergrund

Upp