初詣 & どんど焼き

Nyåret är ju en av de viktigaste högtiderna här i Japan, och till skillnad från Sverige där firandet slutar efter själva nyårsdagen så fortsätter man hålla olika event en bit in i året här. Det handlar mycket om att lämna det gamla bakom sig och man ber för lycka och välmående inför det kommande året. Jag har varit på två olika event som man enligt tradition håller varje år; Hatsumode och Dondo-Yaki (Dondo-Yaki kallas även Onibitaki i Kyushuområdet, där jag bor). Jag tog för ovanlighetens skull ganska mycket bilder och tänkte väl låta dem ge er den största bilden över hur det kan vara att fira de här högtiderna här!
 
Hatsumode skrivs med kanjin 初詣 där 初 betyder "den första" och 詣 mer eller mindre betyder att besöka ett shrine - alltså ett shintotempel, vilket var precis vad vi gjorde några dagar efter nyår. Man ber för det nya året och köper "lyckoamuletter" som alltså ska förutsäga ens år gällande lycka och framgång med kärlek, studier, pengar och så vidare. De flesta här är inte religiösa men besöker ändå templena och utför dessa "ritualer" för att det helt enkelt är en del av deras kultur, och jag tillhör ju inte heller Shinto (det är för övrigt inte många som gör det över huvud taget, den dog ut lite efter andra världskriget) men tog ändå del i aktiviteterna för att riktigt få uppleva kulturen här. Det är absolut en av mina favoritsaker med att vara här, att delta i japanska firanden, det är bara en så speciell känsla över det och jag känner verkligen lycka. Så häftigt. 
 
 
 
 
 
Kön till att få gå fram och kasta ett mynt och be för det nya året.... Och då bor jag i en relativt liten stad, i större städer som Fukuoka, Osaka eller Tokyo kan köerna sträcka sig vida vägar och man kan lätt få vänta i några timmar på att få komma fram!
 
Kasta mynt, klappa två gånger, be en kort bön, buga två gånger och sedan gå därifrån. Missade jag något nu?
 
 
De här små lapparna kallas omikuji, man köper dem för 100 yen vilket motsvarar ungefär 7 kronor och på dem står förutspåelser för året. Om man får en lapp som förutspår olycka knyter man den runt stängsel som finns i närheten i förhoppning om att dessa inte ska slå in. Lyckligtvis fick jag lyckosamma förutspåelser och sparade därför min omikuji.
 
Idag var jag på det andra eventet som man enligt tradition besöker varje år; Dondo-Yaki. Det som händer är att man bygger som ett torn av bambu och lite andra grenar från japanska träd och startar sedan en brasa med detta. Man slänger även in nyårsdekorationerna man använt under det tidigare firandet och lämnar därmed det gamla året bakom sig. Man kan även slänga olika "lucky charms" från det föregående året för att tacka för den lycka de tillbringade under året som gått. Eventet hölls i en park som ligger ungefär två minuters gångväg från mitt hus och de hade även ställt fram en ställning med drakar som man kunde flyga - vilket såklart var väldigt populärt, både bland de gamla och de unga!

 
 
 
Jag kommer inte ihåg vad den här "maträtten" kallades men de vita sakerna är mochi (alltså ris som bankats till en klibbig deg eller något) och själva soppan innehöll japanska azukibönor som är söta och brukar användas som fyllning i olika japanska efterätter. Den här soppan eller vad jag nu ska kalla den var SÅ god!! Det var lite kul för jag stod och pratade med några som min värdpappa introducerat mig för och jag uttryckte hur mycket jag gillade den här soppan/grytan/vad det nu är och då tog en av kvinnorna min arm och ledde mig raka vägen tillbaka till där de serverade den och gav mig ännu mer, hahahaha! Jag upplever ofta att japanerna är väldigt ivriga att visa mig- och låta mig få ta del av så mycket som bara möjligt av den japanska kulturen och de blir oerhört glada när jag visar intresse och uppskattning för det jag får se/prova/göra!
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Asså jag klarar inte detta.......... SÅ SÖTA
 
 
Den återstående röken.......
 
DAGS ATT SLÄCKA!
 
 
De här eventen har definitivt varit något av det roligaste jag har gjort sen jag kom hit, två tillfällen då jag från början till slut gått runt som en fåne och inte kunnat sluta att le för att allt känts, ja, perfekt. 
 
General | |
Upp