Äventyr på (typ) Maxi

Hej allihopa!! Hoppas ni mår bra, det gör i alla fall jag! 
 
Igår åkte jag och familjen till den närliggande prefekturen/staden Fukuoka för att storhandla på ett köpcentrum de har där som kan liknas vid Maxi i Sverige. Jag såg alltså inte så mycket av själva staden men det jag såg när vi körde var så vackert så jag dör, jättegrön natur och traditionella gårdar och åhh. Jag hade egentligen tänkt skriva detta igår men jag och Yuki satt och förberedde skolpjäsen vi ska framföra på den kommande kulturfestivalen, och det tog på krafterna.... Min klass har skrivit ett manus som liknar Snövithistorien, den skrevs på japanska och när de skulle översätta den till engelska (de/jag går en internationell linje så den ska självfallet framföras på engelska) så slängde de in allt i google translate vilket som ni säkert kan räkna ut resulterade i den märkligaste översättningen ever. Seriöst. Så Sam, den andra utbytisen i klassen, hade rättat till en del på papperna och så hjälpte jag Yuki att skriver över allt på datorn. DET VAR MYCKET JOBB. Så ja, nu är jag här och skriver. Jag har varit på andra äventyr idag som jag planerar att skriva om när jag är klar med detta inlägget.... Jag varnar för bildbomb ikväll för nu har jag MASSOR med bilder!! Nu kör vi!
 
Ikimashou! (Let's go!)
Okej, så upplägget var lite annorlunda än Maxi. Man fick lite mer lager-känsla, i alla fall vid de avdelningarna som inte innefattade mat! Och det var STORT. STOOOOOORT. 
OLIVIA!
Des croissants. Nu stavade jag säkert fel för jag har inte pluggat franska på länge. Btw, min värdfamilj är jätteimponerad över att jag kan prata flytande svenska och engelska och lite franska och att jag nu även studerar japanska. xD De är allmänt imponerade över min engelska, för japaners engelska är ju som bekant inte så värst bra. Vi hjälper varandra hela tiden och utbyter språk, mycket roligt!!
Nej, jag köpte inga kakor. Snyft. KOLLA PÅ DEM. mumsssss
Chilifiltar!!
 
 
Asså NEJ. I'm not ready
Stoooooooooooort
 
Do I need to say anything? UHHHHH
Okej nu ser man inte så bra på bilden men detta var nog det vidrigaste i hela affären. Det står "dried young sardines" på lapparna och det kanske det var (också äckligt) men det såg ut som små larvfisksaker och var helt fruktansvärt äckliga. Asså, det är små djur med ögon. Som man äter. Min värdpappa sa att de är jättegoda i omeletter eller något sånt och jag kunde bara tänka JISSES hoppas jag inte behöver äta det. Jag har faktiskt varit modig under tiden här och provat ALLT (även natto, som om jag har förstått det rätt är typ ruttna bönor. faktiskt inte så äckligt), men jag har mina gränser. Och denna monsterliknande röra överskrider den lååååångt.
Förlåt men asså HAHA!!! Japaner har humor
Nu täcker den enorma (och enormt goda!!) pizzan typ allt vi köpte men det är lite allt möjligt, mest konstiga grejer. Kylväskan är även fyllt till bredden. Men allt som jag har ätit hittills har varit gott! 
Efter minst en och en halv timme - finally - KASSA!
Okey guys, detta måste ni se. Detta är ett sjukt typiskt exempel på JAPAN och något som Japan är bättre på än Sverige. Det mina värdföräldrar gör här är att de ställer ifrån sig vagnen med allt som vi köpt vid ett ställe där andra människor också gör samma sak, för att gå och äta vid restaurangen som är sammankopplad med affären. De bara ställer den där och lämnar den, och kan vara helt säkra på att ingen har tagit något när de kommer tillbaka. W00000t. Hade inte funkat i Sverige. Men säkerheten i Japan är jättehög och det finns väldigt få snattare/tjuvar. Och man litar mer på varandra. Detta var inget konstigt för dem men jag reagerade på det starkt och förklarade för dem varför!
Restaurangtorg, typ
FOOOOD! En asstor pizzaslice och en ananassmootie som också var stor och jättegod!! Gissa hur mycket det kostade. 35 KRONOR. I love Japan
Okej okej okej guys, premiärvisning av min familj på bloggen!! Från vänster Yuki, min värdpappa, min värdmamma och Yuri! Blir lite varm i hjärtat när jag ser den, så himla fin familj <333
 
Det var mitt lilla äventyr igår. Jag tycker rent allmänt att det är jättekul att gå i köpcenter (asså med mat) och det var extra roligt att vara i ett japanskt sådant med så många nya saker att kolla på! You should try it
 
General | |
#1 - - Susanna Maria J:

Men vilka härliga bilder! :D

Svar: Tack så mycket! Jag är ingen mästerfotograf men jag fotar det jag gillar :D
Johanna Wennergrund

#2 - - Mamma:

Kul Johanna!
Håller med om din värdfamilj, de ser så genuint goa ut :)

#3 - - Sören:

Chilifiltar!! <3 och cooked brats hahah alltså!! Din värdfamilj verkar underbar lojo, och Yuki ser ut som en japansk variant av dig!! x)

#4 - - F.F G-Hammarby:

Hej Johanna.
Inte som konsum hemma precis.
Allt verkar så spännande.Vilket äventyr.

#5 - - Anonym:

Kör man på vänster sida i Japan?

#6 - - Anonym:

Kör man på vänster sida i Japan?

Svar: Det gör man!
Johanna Wennergrund

Upp