Grammatik och Stockholm?

Heyyyyy guys!
 
Nu är jag (nåja, för någon dag sedan) hemkommen från det kristna ungdomslägret Kom Med! i Kungälv (som arrangerades av UngdomsOas) och kan härmed säga att mitt sommarlov har börjat på riktigt. Eller ja, det kan jag väl egentligen inte säga, men jag har jobbat och varit iväg i två omgångar i sommar med så kort tid emellan att jag inte känt att jag kunnat sätta mig ner och bara slappeslappa... Och nu kan jag det, för nu har jag inga resor eller jobb eller något kvar innan Japan!
Trodde jag
Men den glädjen var kortvarig, för idag fick jag ännu ett (faktiskt två) brev från Explorius! Det första jag öppnade innehöll ett band att hänga om halsen och en "bricka" med lite information om ankomsten till Narita Airport samt telefonnummer till min japanska organisation. Det är tänkt att jag ska ha den på mig på flygplatserna så att man kan se att jag är utbytis! I det andra brevet fanns min värdskolas broschyr (helt på japanska, såklart) samt många papper från WYS och även två från min värdskola där jag fick information om vilka tider jag ska gå i skolan och lite om skoluniformen och vilken klass jag ska gå i. Kan skriva mer om detta senare, om någon är nyfiken! I brevet fanns även ett litet papper som heter Certificate of Eligibility och som jag behövde fylla i typ tre papper med sjukt omständiga frågor för att få. Detta papper ska jag, tillsammans med pass och lite annat, skicka upp till den japanska ambassaden i Stockholm för att få mitt visum. Och nu kommer vi till det som jag ville ha sagt från första början - för mitt visum måste hämtas ut på plats. I Stockholm. Vilket innebär att jag ska ta mig från Helsingborg till Stockholm och sedan från centralen till ambassaderna, in på den japanska ambassaden och hitta rätt människor och sätta mig och prata med dem och sen få mitt visum. Eller jag vet inte ens hur det kommer gå till när jag är där. Och allt detta ska jag göra helt själv................. Yikes
Men jag vet inte, nu när jag har haft lite tid att tänka på det så känns det ändå lite spännande. Ett litet äventyr där jag måste klara mig helt på egen hand. Typ som de 10 kommande månaderna, fast en dag. (Om någon av er bor i Stockholm så vill jag gärna veta hur jag hittar till Åhlens citys busshållplats från centralen och hur man åker buss utan att ha något kort eller så, har ingen aning om hur det funkar och hittar ingen info)
 
Anyways, jag vill även skriva lite om de senaste dagarnas pluggande. För ska man till Japan, då är det vettigt att kunna japanska! Jag har suttit och kämpat och kämpat och kämpat med japanska uttryck och japansk grammatik och det är både roligt och utmattande (det är väldigt speciellt att lära sig språk, speciellt när man vet att man måste och att det inte är en kurs som man ändå snart ska sluta), och jag känner definitivt att det leder någonstans. Jag kombinerar mina läroböcker med youtubevideor (vill ni lära er språk så kan jag verkligen rekommendera att kolla en del på youtube! videorna räcker inte till allt men är bra att kolla på, inte minst för uttal) för att inte tröttna på någon av dem och för att båda ger mycket, och änsålänge känner jag fortfarande att det är kul att läsa japanska! Jag hoppas att det håller i sig för alltid..........
 
I övrigt så händer inte så mycket i mitt ytterst fartfyllda och spännande liv. Jag har börjat inse att det börjar bli sista gången jag gör saker innan jag åker. Typ sista gången jag besöker en viss plats eller sista gången jag äter något speciellt eller ja... Jag pratade faktiskt med mamma idag om vad jag vill äta innan jag åker! Och när jag tänker så så känns det nästan som att jag ska vara borta resten av mitt liv och inte 10 månader. 
Jag tänkte slänga in lite bilder, för Sara sa att om man inte har bilder på sin blogg så blir den tråkig. 
 
På återseende, jya neeeeeeeeeeee
 
 
 
 
 
General | |
Upp