En vecka i Japan!

Godkväll allesammans!! Eller ja, det är väl eftermiddag för er men här är det kväääääääll och jag ska sova snart för vet ni vad, imorgon är det SKOLAAAAA. Yep, du läste rätt. Jo, jag har varit på skolan redan men nej, det som jag tidigare skrev att jag skulle göra har jag inte gjort. Jag trodde att jag skulle börja skolan i måndags (för det var väl i måndags?) men det visade sig att jag bara skulle träffa rektorn, mina homeroom teachers och någon annan snubbe som... ja, jag vet inte riktigt vad han jobbar med men han jobbar på skolan och han var jätterolig!! Vi satte oss ner (jag, min värdmamma och skolpersonalen) och pratade lite om mig, om vilka kurser jag skulle ta och om vilka regler som gäller på skolan. Som jag kanske skrivit tidigare (kommer inte ihåg och orkar inte kolla) så kommer jag gå en internationell inriktning med mycket fokus på språk, så utöver mycket engelska och japanska så fick jag välj mellan att läsa koreanska och kinesiska. Well, jag valde koreanska! Mest för att jag har kollat på en del koreanska draman så jag har lite mer relation till det språket, och så låter det så kul så jag måste bara testa på det!! Jag fick även välja en estetisk lektion och hade då att välja mellan musik, bild och kalligrafi och där valde jag kalligrafi... Det var mest uteslutningsmetod, jag suger egentligen på kalligrafi också (testade det på campet och det blev icke bra) men jag tänkte att jag nog suger minst på det. xD Skolpersonalen berömde mig för min japanska och för mitt japanska uttal vilket jag blev jätteglad över, speciellt eftersom jag känner att min japanska är jobbigt bristfällig och jag ganska svårt att kommunicera med den... Det var en jättebra uppmuntran!!
 
Jag var hos en sömmerska igår (JÄTTESÖT) för att pröva min vinteruniform till skolan. Sommaruniformen har jag redan och jag tror att jag lånar den från skolan, men vinteruniformen får jag själv köpa. Så jag var där och provade den och den är SÅÅÅÅÅ FIN! Den består av: en kjol, en skjorta, en vest, en jacka och en kappa. Allt är jättefint och stiligt och jag kommer känna mig såååå fancy i den! 
 
Tidigare idag skickade jag en snapchat som några av er fick om att japaner duschar varje dag, och det skickade jag för att det är ovanligt och ovant för mig. Det fick mig att tänka på fler små saker som jag stöter på här som känns ovana och nya och som jag reagerar på, så jag tänkte skriva ner några sånna! 
Jag kan väl börja med det som jag skrev om precis; japaner duschar varje dag. Det kanske är en självklarhet för ett fåtal av er men det är ju inte precis något som varje svensk gör, men här i Japan gör verkligen ALLA det! Jag blev lite förvånad när jag först kom hit och dagen efter att jag duschat fick höra "the shower is free now so you can shower!", jag tänkte typ w00t igen?! men sen förstod jag att det är väl så man gör här och jag har nu börjat inse varför - the climate. Speciellt för mig som europée (hur det nu stavas) som svettas mer än östasiater är det viktigt. Så nu känns det bara skönt att göra det!
Okej, en annan sak är maten. Nu syftar jag inte på själva maten för det är ju uppenbart, men hur man gör, liksom. Gah, kan inte förklara detta på ett bra sätt. Men ni vet, i Sverige ställer man fram en gryta med något, en tallrik med något, en skål med något och sen får man ta för sig. I Japan, eller i alla fall i min värdfamilj, lägger min värdmamma upp maten redan, som på restauranger! Det är inget som är svårt att vänja sig vid men det är annorluda, och jag får mer dåligt samvete om jag inte orkar äta allt vilket jag oftast inte gör.... Känner mig så oartig då men jag vill inte tvinga mig att äta mer än jag orkar för det är allmänt känt att utbytesstudenter går upp i vikt (vi snackar flera kilon här, synbar viktuppgång) och det är jag inte supertaggad på. Så jag har även lite träningsrutiner som jag gör när jag har tid/innan jag ska sova!
Mycket här kommer i mindre skalor. Återigen, jättedålig förklaring, men bare with me. Exempelvis är hushålls- och toalettpapper MYCKET tunnare än i Sverige, asså det är typ som sockervadd och smälter bort när man ska torka händerna. De använder en mycket svagare volt än i Sverige så när jag till exempel ska blåsa håret så är blåset mycket, MYCKET svagare än i Sverige. Det är väl lite irriterande, kanske. 
Alla har väl sett någon japansk reklam och har en bild av hur de är - obegripliga och konstiga. Det var i alla fall den bilden jag hade. Men när jag nu har sett en del japansk tv kan jag säga att inte alla reklamer här är jättekonstiga och obegripliga! Det finns dock skillnader mellan svensk och japansk reklam: japanska reklamer är sjukt färgglada och GLADA! Alla är glada hela tiden och skrattar och ropar och håller på, vilket får svenska reklamer att se väldigt.... mogna ut, antar jag! 
 
Okey klockan börjar bli mycket, och jag kommer inte på mer att skriva för tillfället..... Jag återkommer när jag varit i skolan! 
minna-san, oyasumi nasai (godnatt)
 
 
 
General | |
#1 - - Sara :

Ååh så nice att läsa! Men fler bilder tack!! ;)

#2 - - Sara :

Ååh så nice att läsa! Men fler bilder tack!! ;)

#3 - - Mamma:

Såå kul att läsa, ser fram emot varje inlägg som kommer :-D

Upp