Hej värdfamiljen

Hej igen allihopa!! När jag nu lägger upp detta är det i realtid (om man nu kan säga så) och jag sitter på mitt och min värdsysters rum! Ni kanske har läst mitt föregående inlägg om min första dag i Tokyo, och jag tänkte fortsätta berätta lite om resten av dagarna där plus om gårdagen då jag träffade min värdfamilj! När jag skriver detta är klockan strax efter 11 japansk tid, och ni ligger (förhoppningsvis) och sover....... Anyways
Schemat för resten av dagarna såg ungefär ut som följande: 
07.30 Gå upp tillsammans med rumskompisarna och äta frukost
08.40 Gå tillbaka till rummet och hämta alla papper och block och sånt
08.50-12.15 Samlas i rummet som vi var i varje dag och fick lektioner och så vidare (det började nio men ledarna var väldigt noga med att vi skulle vara minst 10 minuter tidiga till allt vi skulle göra, kommer man försent i Japan blir det inte kul). Vi började varje dag med en sorts strechningsövning som var jätterolig och som jag verkligen tycker att fler länder borde använda!! Resten av tiden gick åt till lektioner om bland annat japansk kultur, att gå på High School i Japan och hur man beter sig med sin värdfamilj samt att förbereda talet som vi ska hålla inför hela våra skolor. OCH JAG SKA GÖRA DET IDAG MAMMA MIA. 
Okej jag pallar inte fortsätta skriva ut tiderna med efter lunchen fortsatte lektionerna och höll på till typ sex då vi åt kvällsmat och sen gick vi dit igen och fortsatte till ungefär nio. 
Vi fick väldigt mycket information och det vi fick höra och sättet de behandlade oss på (inte illa på något vis med annorlunda) orsakade nog en liten kulturchock redan där.
 
Den näst sista dagen spenderade vi lite mer än två timmar i Tokyo; först gick vi till ett tempel och fick även se några shrines och det var sååååååååå fint men reglerna för vad man fick och inte fick göra var lite knasiga. Sen fortsatte vi vidare till Harajuku (typ alla nördars och japanälskares drömställe) där vi gick in i en 100-yen store och testade purikura!! Vi gick i grupper som vi delats in i tidigare och som vi arbetat med under dagarna, och min grupp som hetter tsukushi (hästsvans) var som tur var väldigt bra och vi hade jättekul!! När vi var klara tog vi tåget tillbaka till vår "bas" och det var väldigt spännande att få uppleva det också. 
 
Igår var sista dagen och vi fick gå upp tidigt för att packa alla saker och göra oss redo för avfärd. Vi sa hejdå till varandra och skiljdes åt; alla som skulle flyga åkte åt ett håll, alla som skulle ta tåget åt ett håll och alla som blivit placerade i närheten stannade kvar för att bli upphämtade av sina värdfamiljer direkt! Vi var väl kanske runt 7 stycken som skulle flyga och fick ta två tåg för att komma till flygplatsen. Japanska tåg är LÄSKIGA. De är supersnabba och allt är så stressat och så mycket människor och uhhhh.... Jag är glad att jag ska cykla till skolan. :p Väl på flygplatsen skiljdes vi åt och jag plus de två andra tjejerna som skulle till Kumamoto checkade in och gick på vårt plan. På planet hade jag ont i magen av nervositet och försökte plugga japanska för att få annat att tänka på. När planet landade hade vi alla panik och skakade som aldrig förr (jag har ALDRIG varit så nervös i hela mitt liv) och när vi steg av planet och gick in på flygplatsen så såg vi våra värdfamiljer ganska snabbt. Det var heeeeeelt galet att träffa dem. HEEEEELT galet. Jag kunde inte få fram något att säga så jag bara skrattade och kramade dem och de såg så glada ut och så fotades vi av allas värdföräldrar och allt gick så snabbt och helt plöstligt skulle vi åka till respektive hus. Jil från Tyskland och Marine från Frankrike bor precis bredvid varandra och deras föräldrar är vänner så de åkte tillsammans, och jag följde med min korta och otroligt fina familj till deras bil. Jag pratade så gott jag kunde på japanska och de hjälpte mig, och med mixad engelska och japanska lyckades vi kommunicera vilket både var läskigt och kul!! De körde förbi min skola för att visa mig och den är jättefin, och jag fick reda på att jag ska gå i samma klass som min äldsta värdsyster vilket känns jätteskönt! Familjen bor jättemysigt i en ville i ett ganska smalt och trångt område som ser helt annorlunda ut från allt i Sverige (ska fota, i sinom tid) och jag blev snabbt visad till rummet jag och min värdsyster delar på. Jag har liksom fått en hel sida av rummet med skrivbord och lådor att ha kläder och hängare att ha kläder och ja, det är jättemysigt! Jag har även fått ett eget ställe att ha nycklar på (där det står mitt namn) och en egen tvättpåse att lägga skoluniformen i och mitt namn dyker upp på lite olika platser i huset vilket är jättekul, jag känner mig verkligen välkommen här! 
 
Jag har hälsat på två grannar (båda gamla), den ena kom förbi för att träffa mig och den andra stötte vi på när han kom hem med sin supergamla och supersöta hund Jiro som verkar vara både halvblind och halt men ändå må bra! Jag fick hälsa och presentera mig och de var nyfikna på vem jag var vilket var kul!! Vi var även runt i lite affärer så att jag kunde köpa saker som jag behöver, typ fler tandborstar och lite skolmaterial och fler strumpor och ätpinnar osv osv. På kvällen skypeade jag med min familj (svenska familj alltså) och min värdpappa tog upp datorn till köksbordet så att alla kunde se och vara med! Det var jättekul att se och höra mamma och pappa och Sara och de fick även se min värdfamilj vilket var superkul! Efter det satt jag och pluggade lääääänge och sen kom Yuki och visade mig hur man lägger fram en futon (bäddmadrass, vanlig i japanska hem) och sen la jag mig för att sova! 
 
Imorse när jag kom upp hade mina värdsystrar gått till skolan och min värdpappa (som jag får kalla för papa) var på jobbet vilket han kommer vara fyra dagar i veckan utan att komma hem på kvällen, så det var bara jag och min värdmamma som inte kan engelska. Men det gick bra! Jag åt frukost och vi kunde ändå prata lite och så fick jag min skoluniform!!!! Den är jätteskön och passade bra men väldigt varm, i alla fall för mig som inte är van vid den här tryckande värmen. Vid fyra idag ska jag besöka min skola, Toryo High School, hålla mitt tal och antagligen få en rundtur på skolan och träffa mina klasskompisar! Yuki berättade att jag kommer ha en klasskompis som är utbytesstudent från Nya Zealand, vilket kommer bli kul!! 
 
Sist men inte minst så gav jag värdfamiljen mina presenter igårkväll, lite sverigerelaterade grejer plus godis, och de blev jätteglada! Jag ser fram emot att se dem smaka djungelvrål, jag hoppas att de inte gör det när jag inte är där. xD 
 
Det var nog allt jag hade att berätta. Det finns självfallet mer men skulle jag gå in på varendaste liten detalj så skulle jag bli sittande här alldeles för länge. Jag har nu laddat upp bilder på blogg.se så jag lägger ut dem i ett annat inlägg också! 
 
Vi hörs, jya neeee
General | |
Upp